Teknologian kehittyminen ja suoratoistopalvelut ovat antaneet jokaiselle mahdollisuuden ryhtyä oman elämänsä solistiksi. Kellareissa ja keittiöissä syntyy kiinnostavaa, usein valtavirrasta poikkeavaa musiikkia, joka saattaa päätyä Spotifyn indielistalle, mutta ei saa mahdollisuutta soida suuren yleisön korvissa. Missä kotimainen kuulematon musiikki luuraa ja kuka sitä kuratoi?
Teksti: Saara Pasanen
Kuvat: Karoliina Bärlund
Musiikin kuluttaminen on nykypäivänä helppoa ja nopeaa. Suoratoistopalveluihin voi laatia omaan makuun ja mielentilaan sopivia soittolistoja, algoritmit seuraavat kuuntelua ja ohjaavat samankaltaisen musiikkivalikoiman pariin. Runsaasta tarjonnasta ja kuluttamisen helppoudesta huolimatta kaupallisessa mediassa kuullaan edelleen hyvin kapea siivu suomalaista musiikkiosaamista.
Radio Helsinki on tarttunut uuteen musiikkiin ja sen tekijöihin Uusi Ääni -ohjelmassa, jota toimittaa Lotta Savolainen. Uuden musiikin eteenpäin puskeminen on tullut Savolaiselle tutuksi oman, 20 vuotta sitten perustetun Pikku Kukka -yhtyeen myötä. Aikaisempi työelämä on myös vaikuttanut hänen intoonsa reitittää uutta musiikkia ihmisten kuultavaksi.
”Muusikkouden lisäksi olen toiminut sekä agenttina että tiedottajana ja tehnyt paljon töitä aloittelevien indieartistien kanssa. Työni oli silloin myös sitä hakemista, että artistit saisivat keikkoja ja näkyvyyttä musiikilleen. Tämä taitaa olla jotenkin minulla dna:ssa – tällainen omakustanne- ja indieartistien esiintuominen sekä ajatus siitä, että monenlainen musiikki saisi tilaa soida.”
Näkymätön näkyväksi
Savolainen on saanut muotoilla Uusi ääni -ohjelman omannäköisekseen. Tällä hetkellä sisältö syntyy sekä hänen omasta musiikkikuratointityöstään että artistien lähettämistä materiaaleista. Hän myöntää, että aluksi lähtökohdat olivat erilaiset.
”Ensimmäisissä jaksoissa olin tietyllä tavalla jopa hieman aggressiivinen. Halusin, että omasta mielestäni tärkeät artistit pääsevät näkyviin. Parin-kolmen jakson jälkeen ymmärsin, että tämä ei ole Lotta Savolaisen mielestä koskettavat uudet äänet -ohjelma. Tajusin, että sisältö ei lähde lentoon minusta, vaan heistä, musiikin tekijöistä.”
Savolainen pitää tärkeänä, että ohjelma tuo uuden musiikin lisäksi näkyviin myös musiikkialan näkymätöntä työtä, jota alalla jo toimivat henkilötkään eivät aina tunnista. Ohjelman vieraina on kuultu niin valo- ja videokuvaajia, tuottajia, keikkamyyjiä kuin levy-yhtiöiden henkilökuntaa.
Pötkömusiikkiin lisää väriä
Savolainen syttyy musiikista, jossa kuuluu jotain uutta. Uudella hän tarkoittaa tietynlaista rosoisuutta, jotain virhettä tai kulmaa, tai vaikkapa uudenlaista kappalerakennetta.
”Useasti radiossa soitettava musiikki on yhtäjaksoista ja pötkömäistä. Jos tämän pötkön annettaisiin vähän elää; tuoda väliin kaarta, korkeutta tai erilaisia värejä, niin en voi kyllä kuvitella, että se tekisi hirveästi huonoa ihmisille.”
Häneltä riittää myös ymmärrystä kaupallisen median soittolistaideologialle.
”Totta kai kanavat haluavat, että ihmiset pysyvät mahdollisimman kauan heidän tarjontansa äärellä. Jos tuttu ja turvallinen musiikki tai tietynlainen soundi pitävät heidät siellä, sitä heille myös tarjotaan. Kuuntelijoiden uskollisuus vaikuttaa suoraan myös mainostajiin. On ehkä naiivia sanoa näin, mutta toivoisin radioille enemmän rohkeutta lisätä uutta musiikkia listoilleen.”
”Oululaisella musiikkikentällä kiinnostavia nimiä ovat tällä hetkellä Sepikka, Roye, Emilia Aarnio ja Valkea”, Lotta Savolainen vinkkaa.
Neulansilmä laajenee
Kesäkuussa ensihenkäyksensä puhaltanut oululainen kulttuuriradio KRO.fm on poiminut ohjelmakarttaansa uuden musiikin voimaan luottavia ohjelmia. Sami Sankilammen ja Henri Turusen toimittama, indiemusiikin erikoisohjelma Rotosherrat näkee indiemusiikin genreriippumattomana.
”Indie voi olla esimerkiksi rockia, punkkia, elektroa, folkia tai vaikka ambienttia. Genrekarsinoita ei ole. Tärkeintä on oma ote. Pyrimme joka lähetyksessä tuomaan esille uusia artisteja ja musiikkia nostojen ja ensisoittojen kautta”, kaksikko pohtii.
Tuoretta konemusaa kanavalla pääsee fiilistelemään esimerkiksi DJ Sleezyn luotsaamassa Sleezy Convention -ohjelmassa.
Valtakunnallisella tasolla Radio Helsingin lisäksi Yle on tarttunut uuden musiikin kuratointiin useammalla ohjelmalla. Yle X:llä kuullaan arkipäivisin Uuden musiikin X-ohjelma, jota toimittavat Anne Lainto ja Jani Kareinen. Lauantaina uuden musiikin esittelystä vastaa Yle Radio Suomen Levylautakunta, jota luotsaa Toni Laaksonen, sunnuntaina Veli Kauppinen esittelee uutuuksia niin ikään Ylen taajuuksilla Uuden äärellä -ohjelmassa. Yle tarjoilee katsauksen uusiin, lupaaviin tekijöihin myös YleX Nosteessa -ohjelmassa, jonka toinen tuotantokausi nähtiin Youtubessa ja Yle Areenassa kuluneen syksyn aikana.
Lotta Savolainen on hyvillään hiljalleen avautuvista ovista.
”Jossain vaiheessa tuntui, että se neulansilmä, josta musiikki pääsi ulos, supistui ja supistui. Nyt tuntuu, että se on laajentumaan päin – uuden musiikin ohjelmia on tullut lisää, ja ihmiset ovat kiinnostuneita niistä.”
Tärkeintä on kannustaa tekijöitä
Savolainen on valjastanut radion lisäksi ohjelmansa myös sosiaaliseen mediaan. Radiossa pääsevät ääneen musiikin taustatekijät, kun taas epäsäännöllisen säännöllisesti pidettävä Instagram-live on uusien artistien areena.
”Homma toimii tällä hetkellä niin, että ilmoitan sosiaalisessa mediassa päivämäärän, johon halukkaat artistit voivat ilmoittautua. Yhteen liveen mahtuu maksimissaan kuusi vierasta.”
Savolaisen saama ohjelmapalaute on ollut positiivista. Vaikka ohjelmassa ruoditaan biisejä välillä kovallakin otteella, sen perusvire on kuitenkin kannustava.
”Mielestäni tärkeintä on se, että ihmisestä löydetään se potentiaali, ja kannustetaan menemään sitä kohti. Jotta musiikki elää ja pysyy tässä maassa, sen tekijöitä pitää kannustaa. Ja se kannustaminen on juuri sitä, että heidän musiikkinsa saa kuulua, että heidät tehdään näkyväksi.”