Jugoslaviasta Ouluun muuttanut kansainvälisen työn pastori Árpád Kovács toivoo, että kirkko ei puuttuisi aikuisten seksielämään.
Teksti Laura Tauriainen
Kuva Maiju Pohjanheimo
1. Kuka olet ja mitä teet?
”Olen kansainvälisen työn pastori Árpád Kovács ja töissä Oulun evankelisluterilaisessa seurakuntayhtymässä. Teen työtä maahanmuuttajien kanssa. Tällä hetkellä 90 prosenttia työajastani menee uuspaperittomien, ilman palveluja jääneiden tai kielteisen päätöksen saaneiden parissa.”
2. Olet ollut mukana Oulun seurakuntien tiloissa järjestetyissä agnostikkoilloissa, joista tehtiin kantelu Oulun hiippakunnan tuomiokapituliin. Mistä siinä oli kyse?
”Joku ei tykännyt konseptista. Jonkun mielestä asioista ei saisi puhua niiden omalla nimellä vaan niitä pitäisi kaunistella sen mukaan, mitä jotkut haluavat kuulla. Minä olen eri mieltä.
Agnostikkoilloissa käsiteltiin provokatiivisia aiheita, kuten ’Jumalaa ei ole’ ja ’Jumala ei ole luonut maailmaa’.
Voin sanoa rehellisesti, että tulossa olevissa agnostikkoilloissa olen huomattavasti provokatiivisempi kuin tähän asti.”
3. Olet sanonut olevasi vakaumuksellinen anarkisti. Miten seurakuntalaiset suhtautuvat sinunlaiseesi pappiin?
”Se, että olen anarkisti, ei kuulu heille pätkääkään! Ei seurakuntalaisille eikä kenellekään muulle. Jos pappi voi olla kokoomuslainen, kyllä hän voi olla anarkistikin.
Eivät seurakuntalaiset ole sanoneet mitään, mutta mitäpä voisivatkaan. En minäkään kritisoi heidän poliittisia näkemyksiään.”
4. Miten kirkon pitäisi mielestäsi uudistua, vai pitäisikö sen?
”Kyllä sen pitäisi, ja varmaan se uudistuukin. Eräs kollegani kuvasi kirkon tilannetta vertaamalla sitä Titaniciin, joka uppoaa. Me työntekijät olemme kuin muusikoita, jotka eivät halua huomata uppoamista vaan iloisesti soittavat virsiä kannella. Kun vesi alkaa ulottua jo nilkkoihin asti, on pakko huomata.
Ensisijaisesti kirkon pitäisi luopua normatiivisuudesta. Sitten pitäisi luopua kaiken maailman seksiin liittyvistä pakkomielteistä. Yhdessä kirkolliskokouksen istunnossa käytettiin 50 puheenvuoroa seksiin ja uuteen parisuhdelakiin liittyen. Kirkon pitäisi täysin lakata kommentoimasta sitä, kuka harrastaa mitä ja kenen kanssa, jos se on toisen aikuisen ihmisen kanssa sovussa sovittu.
Se ei kuulu kirkolle eikä Jumalalle. Sillä ei ole mitään tekemistä hengellisyyden kanssa.”
5. Työskentelet maahanmuuttajien kanssa. Mikä olisi oikea tapa kotouttaa Suomeen tulleet pakolaiset?
”Olen yrittänyt sanoa vuosikausia, että meidän ei tarvitse katsoa, mitä Ruotsissa tai Hollannissa on tehty. Meidän pitäisi tehdä rohkeasti hulluja ja täysin järjettömiä kokeiluja eikä pelkkiä kaavamaisia toimia. Pääasia olisi miettiä, miten aktivoidaan ihmisiä sosiaalisesti.
Tartun sanaan ’kotouttaminen’, koska inhoan sitä yli kaiken. Kotouttaminen ei tarkoita sitä, että ihminen integroidaan yhteiskuntaan. Kotouttaminen on byrokraattinen termi, joka tarkoittaa, että on suoritettu tietty määrä toimenpiteitä. Ei yhtään enempää. Tästä pitää päästä eroon. Ihminen pitäisi oikeasti kotouttaa eikä vain suorittaa toimenpiteitä.
Uskonto voi olla suuri voimavara, mutta se ei ole kotouttava. Kirkolla on annettavaa, ja kirkon diakoninen toiminta on hyvin tärkeää, mutta jumalanpalvelukset eivät ketään auta. Eiväthän edes suomalaiset käy jumalanpalveluksissa.”
6. Muutama vuosi sitten eräs huostaanotettu teini haki kirkolta turvapaikkaa. Sinä toimit hänen puhemiehenään. Teitkö mielestäsi oikein?
”Totta kai. Jos ihminen tulee pyytämään apua, miten muuten voi toimia oikein kuin auttamalla? Entä sitten, vaikka hän oli alaikäinen ja huostaanotettu? Se ei muuta sitä, että hän oli juuri sen ikäinen, että pystyy omasta puolestaan pyytämään apua.
Nuoria kannattaisi kuunnella muutenkin enemmän. Ei nuoriso ole turmeltunut eikä toivoton. Ehkä me vanhat patut olemme enemmän pilalla.”
7. Olet muuttanut Suomeen Jugoslaviasta. Miten päädyit juuri Oulun seudulle?
”Vetovoima pohjoiseen päin oli aika selvä. Ex-vaimoni on täältä kotoisin.
Oli toukokuu, kun tulin Suomeen, ja kesäkuu, kun muutin Lahteen. En tiennyt, missä Lahti oli. Nimi kuulosti hyvältä. Sieltä muutin Ouluun. Valitsimme paikan, jossa oli vastaanottokeskus.”
8. Asut Hailuodossa. Miten tuollainen värikäs maahanmuuttajapappi sopeutuu sinne?
”Hailuodossa on huomattavasti minua värikkäämpiä persoonia. Siellä on myös maahanmuuttajia.
Asuin välillä mantereella, mutta ei siitä tullut mitään, joten muutin takaisin. Kaikki harrastukseni ovat Hailuodossa: ampuminen, metsästys ja hirviporukat. Miksi pitäisi muuttaa pois, kun sieltäkin pystyy hoitamaan asioita?”
9. Hailuodosta puheen ollen. Silta vai ei?
”Ei kiinnosta. Ei enää. Joskus mietin asiaa, mutta nyt olen sitä mieltä, että ihan sama.
Siihen liittyy niin paljon ufojuttuja, että en enää jaksa. Puolestapuhujat ovat iloisia siitä, että on päätetty, että silta tulee. Kyllähän mekin voisimme tässä päättää, että huomenna rakennetaan nelikaistainen moottoritie Marsiin. Se ei tarkoita yhtään mitään.
Vastustajat ratsastavat sillä, että virtaukset muuttuvat. Eihän siellä nytkään virtaa mitään, kun siellä ei ole vettä ollenkaan. Sen voi kyllä sillallakin ylittää.
Rakentakaa. Olkaa rakentamatta. En välitä. Antakaa minun olla!”
10. Kerro paras elämänohjeesi Kaupunnin lukijoille.
”Välttäkää turhia selittelyjä ja niiden vaatimista. Japanilainen kirjailija Haruki Murakami kirjoitti, että ’jos ihmiset eivät ymmärrä ilman selitystä, eivät he ymmärrä selityksenkään kanssa’.”