Oululaisen Ajaton Aika -liikkeen yrittäjät Tapio ja Anne Ojanperä ovat innostuneet keräilystä jo lapsina. Vuosien varrella keräilyharrastuksesta on muodostunut pariskunnan elämäntapa, joka on täyttänyt kodin keräilyaarteista ja tuonut työn yhteisen intohimon parissa.
Teksti: Julia Asikainen
Kuvat: Suvi Maaria
”Sanoin jo pikkupoikana, että minusta tulee isona vanhojen kirjojen kauppias tietämättä mitä se edes tarkoittaa”, naurahtaa oululaisen Ajattoman Ajan yrittäjä Tapio Ojanperä.
Ajaton Aika on oululainen vanhaa tavaraa ja kirjallisuutta ostava ja myyvä yritys, jolta löytyy kaksi liikettä Oulun keskustasta. Asemakadulla sijaitseva liike keskittyy pääasiassa kotimaisten vanhojen astioiden, huonekalujen ja valaisimien myyntiin. Kauppurienkadulta löytyy puolestaan antikvaarinen kirjakauppa, jonka hyllyt notkuvat vanhaa kirjallisuutta. Tavaraa myydään myös verkkokaupan välityksellä aina ulkomaille saakka.
Yritystä pyörittävät Tapio ja Anne Ojanperä, joiden keräilyharrastus on saanut alkunsa jo lapsuudesta. Tapio on keräillyt kirjoja läpi elämänsä, ja kauniit astiat ovat viehättäneet Annea jo kymmeniä vuosia. Tapiota kiehtovat erityisesti kalastus- ja eräaiheiset kirjat sekä vanhat sarjakuvat.
”Yksi itselleni tärkeimmistä keräilykirjoista on Jorma Ollikaisen 60-luvulla ilmestynyt eräromaani Kelokämppä. Löysin sen pikkupoikana sukulaiseni hyllystä, ja siitä lähti oikeastaan koko eräkirjojen keräily liikkeelle”, Tapio sanoo.
Anne on keräillyt vuosien varrella paljon kotimaista lasia. Astioissa häntä kiehtovat niiden laatu ja muotoilu. Hän kertoo pitävänsä erityisesti Arabian vanhoista kahvikupeista sekä kotimaisesta vihreästä taidelasista.
”Keräsin pitkään useita yksittäisiä kahvikuppeja, mutta vähitellen tila alkoi käydä vähiin. Nyt olen rajannut kahvikuppien keräilyä niin, että omiin hyllyihini päätyy vain keltaisia ja sinisiä puhalluskoristeisia kuppeja”, Anne kertoo.
Pariskunta on myös kierrellyt jo pitkään antiikki- ja keräilymessuilla ennen yrityksen perustamista.
”Lomamatkammekin suunnittelimme aina niin, että pääsisimme kiertelemään mahdollisimman paljon divareita ja vanhan tavaran liikkeitä.”
Kun Ojanperien koti alkoi täyttyä vanhasta keräilytavarasta, alkoi myös ajatus omasta kivijalkaliikkeestä muhia heidän ajatuksissaan. Nyt takana on jo 20 vuotta Ajattoman Ajan pyörittämistä, ja vanhan tavaran suosio sen kun kasvaa.
Keräilyharrastuksesta on muodostunut Anne ja Tapio Ojanperälle elämäntapa.
Nuorten kiinnostus kasvussa
Ojanperät ovat huomanneet, että etenkin nuorten asiakkaiden määrä on kasvanut huomattavasti viime vuosina. Asiakkaiden joukosta ei kuitenkaan erotu mitään selkeää ikäenemmistöä, vaan kiinnostuneita löytyy yhtä lailla lapsista vanhuksiin.
Ojanperät uskovat, että vanhan tavaran suosion kasvuun on vaikuttanut erityisesti se, että kierrätyksestä puhutaan nykyään enemmän.
”Vanhan tavaran ostaminenhan on kierrätystä parhaimmillaan. Esimerkiksi vanhat huonekalut ovat todella kestäviä ja ajattomia.”
Vanhoissa kirjoissa puolestaan saattaa viehättää esimerkiksi historia tai nostalgia.
”Kirjakaupoilla voi olla vaikka sellaisia asiakkaita, jotka haluavat muistella nuoruuttaan kirjojen kautta.”
Ajaton aika ostaa liikkeisiinsä tavaraa niin yksityisiltä myyjiltä kuin kuolinpesistäkin. Ojanperien mukaan tyypillinen myyjä voi olla esimerkiksi sellainen, joka on muuttamassa pienempään asuntoon, ja haluaa saada tavaraa vähemmäksi.
Liikkeisiin tarjotaan myytäväksi hyvin laajasti kaikenlaista, mutta osa tavarasta menee suoraan kierrätykseen. Koska keräily- ja sisustustrendit muuttuvat koko ajan, on Ojanperien pysyttävä jatkuvasti ajan hermolla siitä, mikä menee kaupaksi.
”Se, mitä ihmiset ostivat vaikka 20 vuotta sitten, ei liiku tänä päivänä ollenkaan. Sisustuslehdet vaikuttavat trendeihin paljon. Esimerkiksi muutama vuosi sitten sisustuslehdissä näkyi paljon Festivo-kynttilänjalkoja, jolla oli suora vaikutus niiden kysyntään.”
Ojanperien mukaan 20 vuotta sitten suosiossa oli erityisesti 30–40-luvun astiat, kun taas nyt 50–70-luvun tuotanto kiinnostaa. Aasiaan puolestaan myydään tällä hetkellä paljon 80-luvun niin sanottua kivitavaraa, joihin kuuluu esimerkiksi Arabian Ruija- ja Kosmos-sarjat.
Huonekaluista kysellään tällä hetkellä etenkin tiikkisten ja rottinkisten huonekalujen perään.
Kirjoissa kiinnostus kohdistuu eniten vanhoihin tietokirjoihin, jotka voivat liittyä esimerkiksi puu-, käsi- tai metallityöhön.
”Yleensä kaikki sellaiset kirjat ovat haluttuja, joista on tehty vain pieniä painosmääriä.”
Ojanperien mukaan tuotteen hintaan vaikuttaa sen saatavuus, kunto ja kysyntä.
Arabian Valencia-sarja pitää edelleenkin kärkipaikkaa suosituimmissa astioissa.
Työ, joka ei tunnu työltä
Ojanperille on tullut uransa aikana vastaan useita hienoja esineitä ja kirjoja, mutta vielä yksikään ei ole jäänyt heille mieleen erityisen harvinaisena herkkuna.
”Vanhat kollegat sanovat, että jokaiselle vanhan tavaran kauppiaalle tulee kerran se esine eteen, jota aina muistelee. Vielä ei ole tullut sellaista vastaan, mutta muutamia harvinaisempia tuotteita on kyllä ollut. Yksi näistä on 1500-luvulta peräisin oleva kirja, joita on Euroopassa vain kaksi kappaletta”, Tapio kertoo.
Vaikka Ojanperät ovat tehneet jo pitkään töitä keräily- ja sisustustuotteiden parissa, ei se heidän mielestään tunnu vieläkään työltä.
”Kyllä tämä on meille elämäntapa. Kerran haastattelija kysyi minulta, milloin aion lopettaa tämän homman ja sanoin, että sitten, kun se alkaa tuntua työltä. Jokainen päivä on erilainen ja asiakkaiden kohtaaminen on aina yhtä mukavaa”, Tapio sanoo.
”Vielä näinkin monen vuoden jälkeen tulee hetkiä, kun asiakas tuo myyntiin sellaisia tuotteita, joita ei ole koskaan ennen nähnytkään. Se on joka kerta aivan mahtava tunne”, Anne lisää.