Artistinimellä Kas Kan ja monista yhteistyöprojekteistaan tunnettu Joona Hiltunen ryhtyi yhteistyöhön runoilija Katariina Sarjan kanssa. Lopputulos saa ensi-iltansa Urbaani kyläjuhla -tapahtumassa 14. elokuuta.
Teksti: Laura Juntunen
Kuvat: Suvi Maaria
1. Kuka olet ja mitä teet?
”Nimeni on Joona Hiltunen ja teen musiikkia, äänisuunnittelua, miksaamista ja kaikenlaista mahdollista äänen parissa. Lähiaikoina päällimmäisenä tekemisenä on ollut työskentely The Northern Opera Companylle, musaprojektit Hiltunen & Sarja, Tantra Pops sekä sooloprojekti Kas Kan.”
2. Esiinnyt Pikisaaren Urbaanissa kyläjuhlassa 14. elokuuta yhdessä runoilija Katariina Sarjan kanssa. Mitä Hiltunen & Sarja -kokoonpanon keikalla on luvassa?
”Hiltunen & Sarjan keikalla on luvassa ensiesiintymisemme tunnelmaa, ajatusten uusiutumista, kenties kyyneliä, kiinnostusta uudesta ja tanssit päälle! Katariinan kanssa on ollut hullun hauskaa ja nopeaa tehdä musaa. Meidän yhteistyö lähti toimimaan heti, kun käytiin mun studiolla ensimmäistä kertaa kokeilemassa.
Meidän projekti alkoi Oulun yliopiston järjestämän Future Fest -tapahtuman jälkeen viime toukokuussa. Esiinnyimme samassa tapahtumassa streamin välityksellä. Katariina tykkäsi musiikistani ja minä diggasin Katariinan runoista, ja tapahtuman jälkeen kumpusi ajatus näiden kahden yhdistämisestä. Katariina oli enemmän seurannut spoken word -artisteja ja osasi esittää ajatuksensa hyvin. Minulle tuli mieleen nykyaikaiset trap-taustat ja äänimaailmat runon ympärillä, jolla lähestyin ideaa ensin.
Odotan kyllä koko tapahtumaa, siellä on superkovia artisteja ja kaikki Oulusta!”
3. Miten sanataide ja musiikki toimivat yhdessä?
”Se on tuntunut vapaudelta! Kaipaan usein tekemääni musiikkiin sanoja, jotka syventävät kappaletta, vievät jonnekin muualle ja laittavat ajattelemaan.
Spoken word / sanataide mahtuu musiikkiin tosi eri tavalla kuin vaikkapa laulu ja sille tarkoitetut eksaktit lyriikat. Runo rönsyää ja rikkoo rajoja yksinkertaisenkin äänitaustan kanssa.
Laulun ja puheen ero musiikissa on nykyään todella haalea erilaisten tyylien myötä. Minulle sanataide on musiikissa eräänlainen rytminen elementti, joka soljuu kiehtovasti muiden rytmien välissä. Yksittäinen sana voi soida luonteeltaan tietynlaisena harmoniana ja muuttaa koko tunnelman. Kertomisen äänenkäyttö yleisesti ei rajoitu musiikillisiin rajoihin, vaan saa antaa vapaasti haluamaansa. Musiikki tai äänet sanataiteen taustalla voivat helposti korostaa missä tai minkälaisessa mielentilassa henkilö kertoo tarinaa, ja muuttaa myös lopullista sanomaa.”
4. Miten päädyit tekemään uraa musiikin parissa?
”Olen harrastellut musiikkia tietokoneella jo melko nuoresta asti. Se iskostui työksi askel askeleelta: aloitin DJ:nä vuonna 2010, opiskelin musiikkiteknologiaa Torniossa vuodet 2011 – 2014 ja sitten ryhdyin livemiksaajaksi. Alun perin halusin koulutuksen kautta opetella viimeistelemään biisini paremmin, mutta livebändien miksaamisesta sai jotain rahaakin.
Ensimmäiset omat julkaisut sijoittuvat ajalle 2009 – 2011, kun tuotin dubstep-musaa nimellä Icely Jones. Topi Paanasen eli Somepoen Chunks-recordsilla julkaistiin ensimmäinen virallinen tuotokseni Icely Jones – Detective EP digitaalisena. Sieltä se löytyy Spotifysta edelleen.
Sen jälkeen on tapahtunut paljon kaikenlaista. Olen ollut kiinnostunut bändimusiikista, ja vuosiin mahtuukin useampia kokoonpanoja. Vuonna 2019, sopivan oman tyylin ja ulosannin löydyttyä, julkaisin Kas Kan -nimellä UN/TA -albumin, jossa päätin käyttää myös ihmisääntäni. Kasetti ja digijulkaisu pukattiin ulos oululaisen Upper Class Twat Tapesin kautta. Ostakaa Samilta kassuja!
Ajatus tehdä musiikista ”ura” on kehittynyt kunnolla noin viiden vuoden sisällä, kun kiinnostuin äänisuunnittelusta ja muutoin musiikin tuottamisesta. Tuntuu, että viimeisen parin vuoden sisällä olen vihdoin tajunnut, että tätä minä nyt osaan ja tätä pitää tehdä täysillä ja rohkeasti. Epäröin todella pitkään, että onko tässä mitään järkeä, mutta kun katsoo vuosia taaksepäin, niin mihinkään muuhun en ole keskittynyt koskaan niin täysillä kuin oman äänen tuottamiseen. Sen ympärillä on vain ollut kaikkea ohimenevää. Nykyään miksaustyö on vähentynyt ja musiikin tekeminen ottanut suuremman tilan.”
”Yritän usein lähestyä ihmisiä, joiden kanssa voisin tehdä musiikkia. Yleensä niiden musataustat on ihan eri päästä kuin omani. Silloin tekemiseen syntyy jonkinlainen avoimuus.”
5. Vuosien varrella olet esiintynyt Oulussa useissa eri tapahtumissa, kuten LUMO-valofestivaaleilla, Oulun juhlaviikoilla ja Elektropatioilla. Millainen keikkapaikka Oulu mielestäsi on?
”Oulussa on tullut esiinnyttyä monenlaisessa tapahtumassa ja on virkistävää, että tapahtumat ovat niin erilaisia luonteeltaan. Viimeisimpinä Kulttuurisykkelin kyydistä tehdyt Kas Kan -keikat Kelluvan Lavan avajaisissa ja Titta På Tuirassa ovat kyllä yksi erikoisimpia setuppeja, miten olen esiintynyt!
En silti oikein tiedä, minkälainen keikkapaikka Oulu on. Ihmisten puolesta kuitenkin vastaanottavainen, kun on tiiviit piirit ja ihmiset supporttaavat toisiaan. Ravintolakeikkapaikkojen osalta toivoisin erikoisia klubitiloja paremmalla äänentoistolla ja uskaliaammalla otteella, jotain mieleenpainuvaa sävyä tunnelmaan. Haluamme kokea uutta ja ihanaa, uusia kokemuksia ja näkemyksiä. Tapahtumissa ja tiloissa pitää olla jokin karaktääri. Tuntuu, että mieluisimmat tapahtumat ja keikat järjestetäänkin vapaissa tiloissa ja enemmän DIY-hengessä.
Koetan tuoda täällä ollessani enemmän nykyaikaisuutta musiikkiin, ja esiintyessäni kannustaa ihmisiä luottamaan itseensä ja tekemiseen. Ehkä toivoisin löytäväni muitakin samankaltaisia tekijöitä, kokeellista pop-musaa ja paljasta ilmaisua.
Itse seilaan skenejen ja genrejen välissä, eikä tiettyyn lokeroon hakeutuminen ole ollut tarkoituskaan. Kuulijakunta tuntuu olevan yhtä moninaista, siellä on monenlaista musadiggaria.
Yritän usein lähestyä ihmisiä, joiden kanssa voisin tehdä musiikkia. Yleensä niiden musataustat on ihan eri päästä kuin omani. Silloin tekemiseen syntyy jonkinlainen avoimuus.”
6. Tuotantoosi kuuluu kiehtovia äänimaailmoita ja siinä on vaikutteita esimerkiksi elektronisesta ja ambient-musiikista, mutta myös alternative rockista. Mitä sinä itse vapaa-ajallasi kuuntelet?
”Omat valintani kuuntelun suhteen voivat olla tosi simppeleitä ja klassisia. Innostun jostain ysärihitistä yhtäkkiä uudestaan katsottuani Vice-dokkarin kyseisestä kappaleesta. Luuppaan kappaletta ja tuskastun ajatukseen, että nyt pitäsi kuulla jotain uutta. Lähiaikoina olen innostunut esimerkiksi Arcan, Paul Jebanasamin ja Kelly Lee Owensin soundeista. Parasta musaa kuulee ystävien kanssa, kun he päättävät illan soittolistan. Omaan musiikkiin saan inspiraatiota jostain tunnelmanväreestä äänessä, rujoudesta tai tavasta jolla soundi tehdään.”
7. Mitä teet, kun et työskentele musiikin parissa?
”Musiikki vie kyllä tällä hetkellä niin tuhannesti aikaa ajatuksissa, että olen siinä kiinni vähän koko ajan. Tykkään suunnitella musiikkiin liittyviä juttuja itsekseni suurimman osan päivästä. Mieluusti käyn myös rennoissa bileissä tanssimassa tai pystäreissä ystäviä näkemässä. Tanssiminen ja vapaa-aika liippaavat kyllä nekin niin läheltä musaa, että vaikea keksiä täysin musiikista erillään olevia asioita! Luonnossakin olen kyllä käynyt lähiaikoina enemmän käsinauhurin kanssa. Ajoittain tsekkailen mielenkiintoisia sarjoja ja poistun mielelläni kotoa kavereiden kanssa tekemään jotain ihan erilaista.”
8. Suosikkipaikkasi Oulussa?
”Vaihtelen lempipaikkojani täällä vuodenajasta ja mielialasta riippuen, eikä lopulta ole vain yksittäistä paikkaa, jossa olisin mieluiten. Yksi kiva ympyränmuotoinen ja lyhyt kävelyreitti muodostuu kevättalvella jäälle Hevossaaren ympärille. Minusta on mahtavaa, miten vedestä tulee talvella lisää olemistilaa.”
9. Millaisena haluaisit nähdä Oulun kymmenen vuoden kuluttua?
”Innovoivana, monikulttuurisena ja vihreänä kaupunkina, koulutuksessa kulttuurialoja tukevana ja ympäristön suhteen kauaskatseisena. Sellaisena paikkana, josta voi myöhemminkin mielellään sanoa, että täällä on kasvanut ja täällä kannattaa käydä, täällä on kaikki tosi hyvin ja puut kasvaa.”
10. Paras elämänohjeesi Kaupunnin lukijoille?
”Luodessa olkaa sitä mitä ootte, luottakaa ajatuksiinne ja tehkää se loppuun asti. Silotelluista kärjistä on vaikea nähdä huippua tai saada otetta. Jotain pitää tulla läpi.”