Kooma – ”Tuotteeni ovat kuin kehys, johon voin luoda mukaan sen, mitä asiakkaat toivovat”

Kooma on 44-vuotiaan oululaisen yrittäjän, Antti Putkosen, käsialaa. Brändi on saanut alkunsa 90-luvulla yläasteen tekstiilitöiden innoittama. Myöhemmin siitä muodostui ura ja intohimo.

Teksti: Sina Sarpola
Kuvat: Päivi Mäkelä

Mikä on tarina Kooma–merkin takana?

“Opiskelin 90-luvun alkupuolella Laanilan yläasteella. Minulla oli valinnaisaineena tekstiilityö, jonka innoittamana alkoi harrastus pipojen neulomisesta ja teosta myös koulun ulkopuolella. Kun valmistuin lukiosta, siirryin välivuoden aikana tekemään aktiivisesti vaatteita itselleni ja ystävilleni. 18-vuotiaina ystäväporukan kesken kehkeytyi sanonta koomasta, eli nuorten viikonlopun jälkeisestä olotilasta. Kyseinen sanonta alkoi sitten myöhemmin toistua myös Kooma-brändissä. Kaiken kaikkiaan yritystoiminta vaatebrändin takana alkoi vuonna 1998”, Putkonen kuvailee.

Brändin sosiaalisessa mediassa Putkonen näyttäytyy Koomamiehenä, joka muodostaa kasvot vaatemerkille ja sen toiminnalle. Koomamies on hahmo, jonka kautta Putkonen markkinoi Koomaa humoristisella tavalla.

”Koomamies on vahvasti mukana sisällössä. Aito tarina Kooma -merkin takana on syntynyt elämästä ja sen myötä tapahtuneiden asioiden kautta. Kun ihmiset pitävät Koomamiehestä ja sen kautta luodusta mielikuvasta brändiä kohtaan, he hyväksyvät myös tuotteeni ja brändini sellaisenaan.

Nykyaikaisessa liiketoiminnassa suuri voima löytyy sosiaalisesta mediasta sekä muista perinteisen median kanavista. Vuonna 2009 osallistuin mukaan Muodin huipulle -ohjelmaan, joka on myös jättänyt Kooman brändiin omat positiiviset jälkensä.”

”Kooma-brändin tuotteet ovat yksilöityjä, laadukkaita ja tuotteet ovat asiakkaiden toiveiden tai omien inspiraatioideni mukaisia”, Antti Putkonen kertoo.

Ketä brändin toiminnan takana on?

”Tuotan Kooman toimintaa tällä hetkellä täysin yksin, eli Kooman historia pyörii yhden ihmisen harteilla. Toki erinäiset ihmiset ovat vuosien varrella vaikuttaneet toimintaani ja välillä apunani on ollut osa-aikaisia ja täysin kokoaikaisia työntekijöitä, mutta tällä hetkellä toimin kuitenkin yksin.

Kun kaikki toiminta ja tuotanto ovat täysin yhden miehen omissa käsissä, tämä mahdollistaa sen, että tilauksiin ja asiakkaan toiveisiin on mahdollista reagoida nopeasti ja minun on helppo tuottaa yksittäisiä tuotteita esitettyjen toiveiden mukaisesti. Kooma on siis toimintamalliltaan omanlaisensa ja se nojaa vahvasti yksinkertaisesti tuotteeseen.”

”Aito tarina Kooma -merkin takana on syntynyt elämästä ja sen myötä tapahtuneiden asioiden kautta”, Putkonen kuvailee.

Millainen vaatemerkki Kooma on? Kenelle se on tarkoitettu?

”Kooman toiminta nojaa vahvasti siihen, että tuotteita ei luoda sarjatuotannon kautta, kuten suuret tekstiilialan toimijat tekevät. Sen sijaan Kooma-brändin tuotteet ovat yksilöityjä, laadukkaita ja tuotteet ovat asiakkaiden toiveiden tai omien inspiraatioideni mukaisia.

Kooman mallistot koostuvat tuotteista, joita pitäisin itsekin päälläni. Kooma on yksilöllisyyttä hakeville ihmisille. Tuotteeni ovat kuin kehys, johon voin luoda mukaan sen, mitä asiakkaat toivovat. Esimerkiksi pipojen suhteen, joita löytyy Kooman perusmallistosta, asiakkaallani voi olla erityistoiveita värien, mittojen tai designin suhteen. Jokainen tuotteeni on omanlaisensa.

Kooman tuotteet ovat rohkeille ihmisille, sillä minä toivon, että ihmiset uskaltaisivat olla rohkeita tyylinsä suhteen. Oma tyyli löytyy kokeilemalla ja siitä, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Tärkeintä on, että ihmisellä itsellään on hyvä olla, koska silloin se myös huokuu ulospäin.

Kannattaa olla altistumatta tekstiiliteollisuuden määräämille normeille, ja uskaltaa rohkeasti yhdistellä, kokeilla ja käyttää värejä ja tuotteita, joista itse pitää.”

Mitä uutta Koomalta on tulossa seuraavaksi?

”Haaveilen, että saisin lähitulevaisuudessa panostettua lisää hattuihin, eli että kykenisin hyödyntämään uudenlaisia materiaaleja. Olisi hienoa päästä hyödyntämään koko ajan niin sanotusti pöydän alla kulkevaa mallia, kunhan vain ehdin opiskella lisää uudenlaisia tekniikoita tuottamiseen.

Minulla on palava halu ja kaipuu laajentaa Kooman miesten pukeutumisen valikoimaa, tuoda sinne lisää tuotteita ja asusteita sekä näin ollen laajentaa omaa tapaani toimia.

Toimintani peruskivenä on aina ollut intohimo luoda ja keksiä uutta. Inspiroidun aktiivisesti ja mieli käy koko ajan. Uuden keksiminen ja se, miten asiat syntyvät, jos uskaltaa yhdistellä ja ideoida, on mielestäni kiehtovaa.”

Putkosen mukaan Unelmien Työhuone on studio, putiikki ja työhuone.

Mistä Kooman tuotteita saa?

”Pyöritän Kooman toimintaa Höyhtyän ostoskeskuksessa, Unelmien Työhuoneella. Se on studio, putiikki, työhuone ja ovet ovat aina auki, kun valot vain ovat päällä. Asiakkaat ovat sinne aina tervetulleita, vaikka ikkunoista puuttuvatkin tarrat.

Höyhtyän toimitilan lisäksi suurin osa asiakaskontakteista tapahtuu sosiaalisen median kanavien, eli Instagramin, Facebookin sekä Twitterin kautta sekä Kooman omien verkkosivujen kautta.”

Sina Sarpola

Sina Sarpola

Kaupunnin markkinoinnin ja viestinnän harjoittelija Sina on kirjoittaja, amatöörivalokuvaaja, opiskelija sekä intohimoinen sosiaalisen median suurkuluttaja.
Sina Sarpola

Sina Sarpola

Kaupunnin markkinoinnin ja viestinnän harjoittelija Sina on kirjoittaja, amatöörivalokuvaaja, opiskelija sekä intohimoinen sosiaalisen median suurkuluttaja.

Jaa somessa

Saatat pitää myös

Close Menu