Luilla: “Brändin taustalla on tarina, joka elää vaatteissamme”

Luilla on Miika Juutisen, Niklas Puurusen sekä Sakari Lyytikäisen perustama oululainen katumuotia tuottava vaatebrändi, joka luotiin vaatettamaan ihmisiä vaikeina hetkinä ja kertomaan tarinaa sanomatta mitään.

Teksti: Sina Sarpola
Kuvat: Päivi Mäkelä

Mikä on tarina Luilla-merkin takana? 

”Vuonna 2017 aloitimme kaikki kolme luokanopettajan opinnot samalla vuosikurssilla, jossa nopeasti välillemme muodostui tiivis kaveriporukka, jossa yhteiseksi sisäpiirin vitsiksi muodostui sanonta ”nyt on luilla”, jonka suomennoksena olotila tarkoitti riutunutta, rikkinäistä tai hajonnutta. Sanontaa heiteltiin aktiivisesti ja sille naurettiin yhdessä, että ”äijä taas luilla”.

Kerran olimme Miikan kanssa lähdössä opiskelijabileisiin, joiden sijaan päädyimmekin jäämään kotiin pelaamaan pleikkaria. Tuolloin muodostui idea, että tekisimme kaveriporukallemme hupparit, jotka olisi varustettu Luilla -tekstillä ja mielestämme idea oli hyvä. Viikkoa myöhemmin söimme pizzaa, suunnittelimme netissä omia huppareitamme, valikoimme mieleiset fontit ja laitoimme paidat tilaukseen. Muut ystävämme innostuivat nopeasti ideasta ja pidimme paitoja aktiivisesti itse yllä, jonka myötä nopeasti myös muut alkoivat kysellä paitojen perään. Tämän myötä ajattelimme, että vaatteita voisi siis myydä muillekin ja tuolla tiellä olemme edelleen. Vappuna 2018 saimme ensimmäiset paitamme asiakkaille ja siitä se kaikki sitten lähti”, Sakari Lyytikäinen kertoo.

“Erinäisten yhteistöiden ja ajan myötä käsite Luilla on laajentunut meidän darra-aamuistamme esimerkiksi myös urheilijoille sopiviksi. Sanonta ei siis ole olemassa pelkästään opiskelijaelämää, juhlimista ja krapulaa tarkoittaen, vaan se voi kuvastaa myös rankkaa työ- tai treeniviikkoa, jolloin olo on väsynyt”, hän jatkaa.

“Brändimme käynnistyi vahingossa, ja se tarina on pysynyt toimintamme takana. Toimimme niin, että työskentelyssä on vapaus ja rentous tehdä juttuja, eli tehdään niin kuin mikä meistä itsestä tuntuu hyvältä ja mikä meihin itseemme vetoaisi kuluttajana parhaiten. Emme ole muuttaneet tuota tyyliä missään vaiheessa”, Niklas Puurunen lisää.

”Haluamme, että tuotteet ovat meillekin siistejä. Teemme tuotteita, joiden takana voimme seistä ja joista itsekin pidämme”, Niklas Puurunen kertoo.

Miten työnjako yrityksessänne toimii? 

”Kaikki suunnittelu tehdään yleisesti yhdessä, mutta esimerkiksi Miika vastaa enemmän graafisesta suunnittelusta, eli tuotteiden kuvien tekemisestä. Minä ja Sakke hoidamme taas enemmän yritystoiminnan juoksevia asioita”, Puurunen kertoo.

”Lähtökohtaisesti kaikki tehdään yhdessä, mutta ajan kanssa roolit ovat jakautuneet huomaamatta. Minä esimerkiksi olen itse paljon yhteydessä eri yhteistyökumppaneihimme ja tilaan tavarat, kun Nikke taas periaatteessa hoitaa yrityksen yhteyshommat. En lähtisi roolejamme kuitenkaan normaalin yrityksen tavoin jaottelemaan, vaan olemme kaikki yrittäjiä ja kaikki tekemämme sopii hyvin sen sanan alle”, Lyytikäinen lisää.

Millainen vaatemerkki Luilla on? 

Juutinen, Puurunen ja Lyytikäinen kuvailevat brändin olevan unisex- katumuotia, joka on suunnattu  nuorille aikuisille ja aikuisille. 

”Luilla on katumuotia, joka näyttää hyvältä, tuntuu hyvältä päältä ja on myös mahdollisimman eettisesti tuotettu”, Lyytikäinen muotoilee.

”Designissa peilaamme suunnittelun niin, että otamme tuotteita itsellemme käyttöön. Tuotteiden alkuperäinenkin idea oli se, että teimme niitä itsellemme. Haluamme, että tuotteet ovat meillekin siistejä. Teemme tuotteita, joiden takana voimme seistä ja joista itsekin pidämme”, Puurunen sanoo.

Ensimmäiset Luilla-hupparit tehtiin alun perin kaveriporukalle itselleen. Sitten niitä alkoivat kysellä kaikki muutkin.

 Mitä uutta brändiltänne on tulossa seuraavaksi?  

”Periaatteessa meiltä tulee aina jotain uutta myyntiin mikäli se ei ole Classicia. Tuotteemme ovat muutoin aina kertaluontoisia, eli muita tuotteita myymme kerran ja sen jälkeen niitä ei enää myydä lainkaan. Suunnittelemme tuotteiksi siis aina uutta, mutta Classic- malliston tuotteet ovat ikonisia, joita myydään noin kaksi tai kolme kertaa vuodessa. Välissä julkaisemme spesiaalimpia tuotteita, joihin suunnittelemme erilaisia teemoja” Lyytikäinen kertoo.

“Tästä johtuen verkkokaupassamme näkyy usein, ettei tuotteita ole saatavilla, jolloin asiakkaat kyselevät, että mistä näitä saisi, mutta olemme nähneet toimintatapamme meidän kannaltamme järkevimmäksi. Tällä tavoin tuotteisiimme ja toimintaamme tulee lisähaippia, kun tuotteita ei ole aina saatavilla. Viimeistään syksyllä julkaisemme taas uutta mallistoa” Miika Juutinen kuvailee.

Mistä tuotteitanne saa hankittua? 

”Tuotteitamme saa verkkokaupastamme ja lisäksi niitä löytyy myytävänä Kuresta, jonne usein viemme tavaroita myyntiin myös, mikäli mallistosta jää ylimääräistä myytävää. Kure toimii Oulussa tavallaan meidän näyteikkunanamme. 

Instagram on pääkanavamme, josta meidät löytää ja josta kaikki selviää, että missä ollaan milloinkin, mistä voi ostaa ja mitä myydään” Juutinen, Puurunen ja Lyytikäinen kertovat.

Sina Sarpola

Sina Sarpola

Kaupunnin markkinoinnin ja viestinnän harjoittelija Sina on kirjoittaja, amatöörivalokuvaaja, opiskelija sekä intohimoinen sosiaalisen median suurkuluttaja.
Sina Sarpola

Sina Sarpola

Kaupunnin markkinoinnin ja viestinnän harjoittelija Sina on kirjoittaja, amatöörivalokuvaaja, opiskelija sekä intohimoinen sosiaalisen median suurkuluttaja.

Jaa somessa

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Saatat pitää myös

Close Menu