MORICO syntyi yhteisistä unelmista

Ouluuksin uudessa juttusarjassa tutustutaan oululaisiin ja oululaislähtöisiin vaatemerkkeihin. Ensimmäisenä on vuorossa MORICO, Tytti Alapietin ja Jenni Kolin vuonna 2015 Helsingissä perustama kestävä vaateyritys.

Teksti: Sina Sarpola
Kuvat: Päivi Mäkelä

Tytti Alapieti, olet toinen MORICON perustajista. Millainen vaatemerkki MORICO on?

“Vaatteet ja asusteet suunnitellaan ja valmistetaan vastuullisesti ja lähellä Virossa ja Suomessa koko tuotteen elinkaari huomioiden. Suunnittelu pohjautuu hitaan muodin periaatteisiin: se on ajatonta, tyylikästä ja materiaalilähtöistä. 

Uniikit mallistot saavat inspiraation luonnosta ja kestävistä materiaaleista. Kiertotalouden mukainen suunnittelu on yksi tavoitteemme ja pyrimme lisäämään kierrätettyjen materiaalien käyttöä sekä viemään suunnittelua kohti zero waste -ajattelua.”

Oma vaatemerkki oli Tytti Alapietin (kuvissa) ja Jenni Kolin pitkäaikainen unelma.

Mikä on tarina MORICO-merkin takana?

“Tunsimme Jennin kanssa toisemme lumilautailun kautta, ja molemmat olemme opiskelleet vaatealaa: Tytti vaate- ja tekstiilitekniikkaa Tampereen teknillisessä yliopistossa ja Jenni vaatesuunnittelua Metropoliassa. Me molemmat olimme haaveilleet omista vaatemerkeistä, ja kun lopulta aika oli molemmille sopiva, päätimme perustaa yrityksen yhdessä. Alusta asti yhteisenä tavoitteena on ollut kestävän muodin mukaisten vaatteiden tekeminen.

Yrityksemme nimi on Mori Collective, mutta vuosi sitten uudelleennimesimme kaikki merkkimme yhden yhteisen MORICO-nimen alle. Sana mori tulee japanin kielen metsää tarkoittavasta sanasta.”

Keitä toiminnassanne on mukana?

“Olen nykyisin ainoa, joka työskentelee yrityksessä kokoaikaisesti, joskin juuri nyt olen äitiyslomalla ja työskentelen siksi vähemmän. Jenni suunnittelee kuoseja ja uusia malleja. Lisäksi mukana ovat viime vuonna yritykseen mukaan tullut Milja Horneman ja Samuli Salmikivi, joka vastaa nettikaupan lähetyksistä.”

Inspiraatio MORICON uniikkeihin mallistoihin syntyy luonnosta ja kestävistä materiaaleista.

Mitä uutta MORICOLTA on tulossa seuraavaksi? 

“Suositusta Dark Matter -printistämme tuli juuri paljon toivottuja uusia malleja: Moon Dress, Luna Skirt sekä Luna Top. Ne on tehty ihanasta ilmavasta Ecovero-viskoosista. 

Kesäkuussa julkaisemme huikean yhteistyön Wasteless Wonders -suunnittelijan kanssa. Hän on suunnitellut asuste- ja sisustusmalliston meidän leikkuujämistä. Nyt alkuun on tulossa uniikkeja mallikappaleita, ja myöhemmin on tarkoitus tehdä näitä lisää.”

Mistä MORICON tuotteita saa?

“Tuotteitamme saa nettikaupastamme ja jälleenmyyjiltämme Suomessa. Olemme mukana useissa kestävän muodin verkkokaupoissa ja myös muutamassa vaatelainaamossa.

Oulussa tuotteitamme on tarjolla Kuressa, Non Boutiquessa ja vaatelainaamo Mallaamossa. Lisäksi tuotteitamme löytyy Pikisaaren [TILA]:ssa toimivasta kollektiivikaupasta, jossa meillä on myös työtila.”

Sina Sarpola

Sina Sarpola

Kaupunnin markkinoinnin ja viestinnän harjoittelija Sina on kirjoittaja, amatöörivalokuvaaja, opiskelija sekä intohimoinen sosiaalisen median suurkuluttaja.
Sina Sarpola

Sina Sarpola

Kaupunnin markkinoinnin ja viestinnän harjoittelija Sina on kirjoittaja, amatöörivalokuvaaja, opiskelija sekä intohimoinen sosiaalisen median suurkuluttaja.

Jaa somessa

Close Menu