Millainen on uusi Oulun keskustaan avattu Kekäleen vaatemyymälä? Kävin ottamassa asiasta selvää päivää ennen avajaisia.
Teksti ja kuvat: Päivi Mäkelä
Kävelen Isokadulla Oulun keskustassa kohti Saaristonkadun kulmaa. Siellä on uusi Kekäleen vaatemyymälä, joka avaa ovensa asiakkaille seuraavana päivänä. Menen liukuovien eteen ja mietin, miten pääsisin sisään. Eteeni kävelee vaalea mies, joka kättelee minua. ”Moi, mä oon Joonas. Tunnistin sut jo tuolta kaukaa. Ootko tulossa meille tekemään juttua?”, mies sanoo. Vaihdan hänen kanssaan muutaman sanan ja hän ohjaa minut sisälle myymälään ja kertoo, että Marika, heidän myymäläpäällikkönsä, odottaa yläkerrassa. Kiipeän ylös portaita ja pohdin, kenethän juuri tapasin. Selviää, että minut vastaanottanut mies on Kekäleen kolmannen polven toimitusjohtaja.
Marika ja Kekäleen tiimi panostaa palveluun
Etsimme Oulun liikkeen myymäläpäällikön kanssa rauhallisen paikan haastattelua varten. Istumme pienelle tuoliryhmälle toiseen kerrokseen paikalle, josta näkee Saaristonkadun vilinään. Marika on aloittanut työt Kekäleellä elokuun alussa. Hän kertoo tiimistään.
– On ilo olla aloittamassa tätä hommaa. Meillä on ihana työporukka. Ollaan kaikki erilaisia, mutta meillä on silti ihan mahtava yhteishenki. Kaikilta löytyy vahvaa osaamista. Me halutaan panostaa asiakkaan huomioimiseen yksilöllisesti. Jokaisen myyjänkin persoona saa näkyä asiakaspalvelussa. Siksikin on tärkeää, että ollaan sekalainen sakki.
Marika kertoo, että hänellä on ollut visio ihannetyöpaikasta. Siitä, miten tällaisessa paikassa palveltaisiin asiakasta.
– Se on ollut mahtavaa, että ne omat ajatukset on kohdannut niin hyvin Kekäleen arvojen kanssa. Vierastan sellaista ajatusta, että myyjä on siellä myymälässä ja huikkaa aina vain ”Hei, miten voin palvella”. Vähän sellaista jäykkää. Täällä asiakkaat kohdataan oikeasti ihmisinä, sillä jokainen on oma persoonansa.
– Meillä todella palvellaan asiakkaita. Se ei ole mikään tyhjä lupaus. Kun asiakas tulee meille, niin hänen palvelemisensa hoidetaan alusta loppuun. Ei vaan tyydytä siihen, että moikataan.
Kekäleen henkilökunnalle on tärkeää, että asiakas löytää sopivan vaatteen.
– Tarkoituksena on se, että asiakas löytää vaatteen, jota hän tulee oikeastikin käyttämään. Ei niin, että se jää vaatekaapin pohjalle. Me sanotaan rehellisesti, istuuko vaate hyvin vai ei, ja jos se ei istu, niin sitten sovitetaan jotain muuta.
– On olemassa paljon sellaisia asiakkaita, jotka ei vielä tunnista sitä, mikä itselle sopii. Tällaiset asiakkaat saa itsevarmuutta, kun he löytävät sen oikean vaatteen, joka istuu heille hyvin ja he tietävät näyttävänsä siinä hyvältä.
”Uuden liikkeen avaamisessa on parasta se, kun näen työntekijöissä sen odottavan fiiliksen. Heistä alkaa aistimaan hyvällä tavalla sen pienen jännityksen, joka edeltää avajaisia.”
50-luvulta tähän päivään
Seuraavaksi pääsen juttelemaan lisää Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäleen kanssa. Puhumme historiasta. Joonas kertoo Kekäleen tarinan alkaneen jo yli 60 vuotta sitten. Se alkoi Joensuun torilta 50-luvulla, jolloin Joonaksen ukki Veikko ja mummo Maire tekivät torikauppaa. Vuonna 1957 perustettiin Lastenpirtti-niminen lastenvaateliike Joensuuhun. Yritys syntyi siitä ajatuksesta, että tuohon aikaan lastenvaatteita ei ollut juurikaan saatavilla ja Maire halusi ostaa niitä lapsilleen, Joonaksen isälle ja tädille.
– Asiakkaan tarpeet oli jo tuolloin kaiken toiminnan lähtökohta.
Myöhemmin perustettiin Teinipirtti samaa tahtia, kun lapsetkin kasvoivat ja heitä tuli tarve vaatettaa. Sitten 60-luvun alkupuolella perustettiin Asusteliike V. Kekäle. Siitä toiminta on laajentunut vähitellen. Oulun liike on Kekäleen kymmenes ja pohjoisin myymälä.
– Tulin vuonna 2015 taloon. Minulla on ollut intohimona kaivaa se vanha, aidosti ja oikeasti upea historia esille. Me olemme jatkaneet työn tekemistä niin hyvin kun sitä on tehty aina.
Arvot kohdillaan
Joonas alkaa kertoa minulle yrityksen arvoista. Niitä on neljä: karjalainen kauppahenki, toinen perhe, pukeutumisen ilo ja positiivinen vaikutus.
– Karjalainen kauppahenki tarkoittaa sitä, että me lähdetään kaikessa tekemisessä liikkeelle asiakkaasta ja hänen kanssaan olemisesta. Me rekrytoidaan, perehdytetään ja koulutetaan meidän henkilökuntaa tähän henkeen. Meillä on töissä hyviä tyyppejä, ja he saavat olla juuri sellaisia persoonia kuin he aidosti ovat. Työn tekemisen pitää olla kivaa. Sen jälkeen kun meillä on asiat hyvin, me pystytään pitämään hauskaa myös asiakkaiden kanssa.
– Toinen perhe tarkoittaa sitä, miten me kohdellaan toisiamme työkavereina. Meillä on paljon sisäisiä lausahduksia, jotka ovat sellaisia hyvin perheenomaisia. Yksi minun suosikki on ”rajat on rakkautta”. Me halutaan rakastaa meidän henkilökuntaa ja kuitenkin tunnistaa ne rajat, missä me toimitaan. Vaaditaan toinen toisiltamme parasta. Ymmärretään ja arvostetaan toisiamme.
– Pukeutumisen ilo tarkoittaa sitä, että meidän pitäisi ottaa rennosti pukeutuminen. Se ei ole mitään jäkitystä tai hankalaa. Pukeutuminen on hauska juttu ja sen pitää tuottaa ennen kaikkea iloa. Silloin kun vaatteet on itselle sopivat, niin niissä on kiva olla. Haluan, että jokainen meidän henkilökunnasta ymmärtää tämän ideologian. Me valitaan tuotteet hyllyihin sillä tavalla, että niissä on materiaalit ja istuvuus kohdillaan. Meidän pyrkimys on kohentaa suomalaisten itsetuntoa.
Yksi Kekäleelle tärkeistä arvoista on positiivinen vaikutus. Joonas kertoo, mitä se tarkoittaa:
Hyllyillä syksyn värejä
Joonas menee viettämään aikaa henkilökunnan kanssa. Minä ja Marika jatkamme juttelemista. Silmäilen hetken uutta myymälää ja huomaan syksyn trendien olevan selkeästi näkyvillä. Myymälä on täynnä luonnonläheisiä ja lämpimiä sävyjä; paahteista ruskeaa, beigeä ja vihreää. Tarjolla on villamateriaalia monessa eri muodossa. Hyllyt notkuvat vaatteita erilaisissa kuoseissa. Löytyy eläinkuosia, ruutua, kukkaa ja klassista paisley-kuosia.
– Täällä on tarjolla tosi monenlaisia brändejä, mutta meillä on silti pohdittu tarkkaan, että esimerkiksi värimaailma luo kokonaisuuden. Meillä tarjolla olevat vaatteet ovat helposti yhdisteltävissä. Sinun ei tarvitse ostaa kymmeniä vaatekappaleita, vaan muutamia vaatteita, joita on helppo yhdistellä. Niistä saa aikaan monta eri kokonaisuutta.
”Meillä on valtavan laaja tuotevalikoima laajalle asiakaskunnalle. Löytyy nuorekkaita brändejä, uusia tuttavuuksia ja perinteikkäämpiä merkkejä. Oulun myymälässä on tarjolla naisten ja miesten vaatteita. Osassa myymälöitä ja verkkokaupassa on myynnissä myös lasten vaatteita. Meidän vieläkin laajempi valikoima on myös oululaisten saatavissa verkkokaupan kautta. Asiakas voi tilata tuotteen tänne Oulun myymälään sovitettavaksi.”
Syksyn trendit inspiroituvat 70- ja 90-luvun tyyleistä. 70-luvun vaikutteet näkyvät maanläheisinä väreinä, hippimekkoina ja leveinä lahkeina. 90-luvulta puetaan päälle edelleen isoja lenkkareita, vyölaukkuja ja farkkuhaalareita. Uutena trendinä syksyllä nousee esiin 90-luvun grunge-tyyli. Asukokonaisuuksia tehdään ruutupaidoista, suorista farkuista ja maihareista. Päähän puetaan muhkea pipo. Grungen lisäksi vaatteissa näkyy utility-henkeä. Nämä vaatteet ovat saaneet innoituksensa työvaatteista. Päälle puetaan työtakkeja muistuttavia rotseja, tukevaa puuvillamateriaalia ja reisitaskuhousuja.
Kysyn Marikalta, mikä on hänelle mieluisin syystrendi.
– Odotan kovasti pukeutumista neuleisiin. Esimerkiksi Balmuirin ihania neuleita olen himoinnut itselleni.
Lähden Kekäleen myymälästä iloinen hymy kasvoillani. Heidän tarinansa ja toiminnan takana olevat arvot tekivät minuun vaikutuksen. Myymälä näytti upealta ja henkilökunta oli mahtavaa porukkaa. Kekäleen henki tarttui hetkessä minuunkin.
Tervetuloa Ouluun Kekäle!
Kekäleen Oulun myymälä on avattu osoitteeseen Isokatu 30. Myymälässä on tarjolla laaja valikoima miesten ja naisten vaatteita kotimaisilta ja kansainvälisiltä huippubrändeiltä.
Ps. Huomasithan Ouluuksin Instagramissa arvonnan? Siellä voit voittaa lahjakortin Kekäleen Oulun myymälään. Käyhän osallistumassa! Osallistumisaika on 16.-22.9.2019.
Kaupallisessa yhteistyössä Kekäle